Het sentiment onder consumenten is in 2014 omgeslagen: we trekken de portemonnee weer. In november gaven Nederlanders 0,6 procent meer uit dan in dezelfde maand in 2013. 

Sinds de kredietcrisis van 2008 maakt Nederland eigenlijk één lange periode van economische malaise mee. Perioden van krimp worden afgewisseld met marginale groei.

Een belangrijke onderliggende reden is dat Nederlanders moeten afkicken van hun schuldverslaving, waarbij vooral de combinatie van hoge hypothekenschulden en dalende huizenprijzen de afgelopen jaren fnuikend werkte. Zeker omdat ook de werkloosheid de afgelopen jaren fors is opgelopen.

Maar op een aantal punten lijkt nu toch een kentering zichtbaar. Huiseigenaren zijn nog hard bezig met extra aflossingen op woninghypotheken om hun financiële positie te versterken. Maar de periode van radicaal bezuinigen lijkt voorbij.

Nederlanders schroeven uitgaven niet meer terug

Donderdag bleek dat Nederlandse consumenten in november van vorig jaar 0,6 procent meer hebben besteed aan goederen en diensten, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend. Daarmee geven Nederlanders in zes van de zeven laatst gemeten maanden meer uit vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder.

Binnenlandse-consumptie-door-huishoudens-(volume-koopdaggecorrigeerd)-15-01-21

Vooral aan duurzame goederen, zoals huishoudelijke apparaten, meubels en fietsen, waren meer in trek bij consumenten. Hier namen de bestedingen met 3,4 procent toe. De toegenomen bestedingen aan fietsen hangt volgens het CBS samen met de eindejaarsrun op de voordelige fiets van de zaak.

Aan voedings- en genotmiddelen besteedden de consumenten 2,7 procent meer dan een jaar eerder. De bestedingen aan gas en motorbrandstoffen daalden met ruim 4 procent.

Binnenlandse-consumptie-naar-categorie-november-(volume-koopdaggecorrigeerd)-15-01-21

Het vertrouwen onder consumenten stijgt ondertussen licht. De indicator voor het consumentenvertrouwen van het CBS kwam in januari uit op min 6, in december was dat nog min 7. Het cijfer geeft de verhouding aan tussen het aantal positieve en negatieve antwoorden dat ondervraagden geven bij de enquête van het CBS.

Over de economie als geheel zijn we iets minder negatief dan in december. De deelindicator Economisch Klimaat komt in januari uit op min 2, tegen min 4 de maand ervoor. Volgens het CBS komt de verbetering doordat consumenten positiever zijn over de toekomstige economische situatie.

De koopbereidheid bleef min of meer onveranderd. De indicator, die aangeeft in hoeverre mensen bereid zijn grote uitgaven te doen, kwam uit op min 9, een punt hoger dan in december.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl